HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Selasa, 9 Februari 2010

SUMBER ALAM YANG PERLU DIJAGA

Jalan yang sering dilalui oleh penduduk di sini untuk mencari kayu dan madu lebah hutan@tiblakedah.blogspot.com
Selama tempoh dalam hutan saya sering terfikir bagimana jika belaku sesuatu yang buruk apa yang sepatutnya saya lakukan. Pastinya ia akan memberi pengelaman yang bermakan bila bersendirian begini.

Perjalanan saya ke hutan tebiar memakan masa beberapa minit saja dari kediaman rumah saya. Sambil kenderaan saya bergerak perlahan melalui jalan yang berlopak dan berbatu dalam keadaan tidak selesa namun ia amat menyeronokkan.
Inilah masanya kita dapat mengetahui sendiri apa yang kita lihat dan alami. Bagi saya bahawa satu-satunya cara untuk menjamin masa depan hutan tidak diceroboh dengan rakus ialah dengan mendidik orang ramai mengenai kepentingan hutan tehadap manusia.

Tatkala matahari semakin terang, saya mengambil gambar serta lokasi yang menarik dan menghijau di persekitaran yang sungguh unik dan mengsyikkan. Burung-burung dan ungas bersahutan memecahkan kesunyian pagi.
Melihat pemandangan seindah ini, sukar untuk diterjemahkan dengan kata-kata. Boleh jadi ini adalah antara tempat-tempat yang menarik di kawasan kami yang tidak ramai berpeluang melawatnya, mungkin ia kurang dikenali.

Dalam perjalanan kembali menuju semula ke jalan keluar saya menyedari bahawa pengembaraan ini amat memberi kesan yang bermakna buat diri saya. Pengembaraan ini telah memberikan sedikit pengelamaan bahawa nikmat kepuasan perlu seiring dengan kemahuan dan minat masing-masing selagi ia selari dengan fitrah manusia dijadikan.


“Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)”.
Maksud (Al-Room ayat : 41)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan