HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Ahad, 24 Januari 2010

MELAWAT KILANG KAYU GETAH DI DEHRANG

Pemandangan di hadapan kilang, kayu-kayu getah diturunkan dari lori@tiblakedah.blogspot.com
Perjalanan ke kilang kayu milik JV BumiMulia Sdn hanya memakan masa kurang dari sepuluh minit. Jaraknya hanya 5 kilometer dari Pekan Pokok Sena, Kedah. Jalan menuju ke kilang kayu ini tidak sibuk dengan kenderaan yang lalu lalang dan berjalan dengan lancar. Saya hanya menaiki motosikal bersendirian kebetulan lalu untuk pergi ke Jitra mengikuti jalan pintas dari Pekan Pokok Sena.

Saya membonceng motosikal pada kadar kelajuan yang sederhana iaitu hanya pada kadar 40 km/jam bagi menikmati keindahan kawasan kampung sepanjang perjalanan. Semasa dalam perjalanan, saya terpandang sebuah kilang kayu getah yang berada di tepi jalan dan tertarik untuk pergi dan melihatkan keadaan di sana.

Kebingitan bunyi enjin kedengaran dari kilang kayu berkenaan disertai dengan bunyi kicauan burung. Di kawasan kampung, begitulah panorama dan senario yang bakal anda nikmati apabila anda mengunjungi kilang kayu getah ini yang terletak di tengah-tengah kawasan pokok getah.

Malah, sebaik memasuki kawasan kilang, suasana yang lebih tenang, nyaman dan sejuk dapat dirasai. Walaupun kawasan kilang ini hanya seluas satu ekar, namun sebenarnya ia merupakan bekas kebun getah dan kemudiannya diijadikan kilang kayu getah untuk dijualkan kepada kilang membuat perabot berasaskan kayu getah.

Saya telah meminta kebenaran dari penyelia kilang untuk mengambil gambar. Saya juga turut menemu ramah penyelia tersebut bagi mendapatkan maklumat berkaitan dengan kerja-kerja yang mereka lakukan.

Menurut beliau, kayu getah yang diperoleh dibeli dari kawasan yang berdekatan termasuk daerah Pokok Sena dan daerah Padang Terap. Di kawasan tersebut banyak kayu getah yang telah ditebang untuk projek tanaman semula getah di bawah bantuan RISDA.

Tambah beliau, kayu getah yang telah ditebang akan dihantar ke kilang ini untuk diproses menjadi perabot. Kayu-kayu ini akan dipotong dan digergaji mengikut saiz yang telah ditetapkan mengikut permintaan pengilang-pengilang perabot tempatan.

Kebanyakan pekerja di sini adalah daripada pekerja Indonesia dan Bangladesh. Mereka ditempatkan di kawasan kilang oleh majikan mereka. Saya dapati cara mereka berkerja sunguh cekap dan mahir. Hal ini sudah tentu membolehkan hasil pengeluaran yang cekap bagi menampung hasil permintaan yang tinggi.

Saya tidak sempat bertanyakan tentang gaji yang mereka perolehi. Namun, bagi mereka gaji yang mereka perolehi adalah bebaloi dengan apa yang mereka usahakan. Saya mengakhiri lawatan saya dengan bersalaman dengan pekerja-pekerja dan mengucapkan terima kasih kerana memberi kerjasama yang baik kepada saya. Tidak lupa juga kepada penyelia kilang yang telah memberi kebenaran untuk mengambil gambar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan