HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Selasa, 26 Januari 2010

HARGA GETAH SKRUB SUDAH MAHAL

Melawat kebun getah kepunyaan abang Ishak di kampung Bukit Lala@tiblakedah.blogspot.com
Produktiviti pengeluaran getah dijangka meningkat daripada 1,580 kg sehektar pada tahun lalu kepada 1,800 kg sehektar pada tahun ini berikutan harga yang melambung tinggi sekarang sehingga melebihi RM5 sekilogram. Sayu cuba mendapatkan maklumat sebenar dengan berjumpa mereka di kawasan kebun.

Semalam saya meluangkan masa berjumpa dengan abang Ishak yang berkerja di kebun getah kepunyaannya yang terletak di kampung Bukit Lala. Kebetulan beliau baru sahaja siap menoreh getah. Jam pada ketika itu menunjukkan pukul 10 pagi. Saya sempat berbual dengan beliau bertanyakan tentang harga getah dan kebun kepunyaannya yang akan ditebang untuk tanaman semula.

Saya bertanya kepada beliau tentang harga getah skrub yang telah dijualnya pada hari itu iaitu RM 4.60 sekilogram. “Berdasarkan kenaikan harga yang tinggi ia mendorong kami menoreh sendiri. Dulu kami upahkan kepada orang lain”, katanya dengan penuh ceria.

Bagi menambah pendapatan sampingan, abang Ishak juga memelihara lembu dan kambing di kawasan kebun getah milik beliau. Kandang binatang bagi ternakan tersebut dibina di antara kebun dan sawah padi. Rumput untuk makanan lembu biasanya mudah diperolehi dari kawasan kebun getah yang baru ditanam semula.

Bak kata pepatah, ”Di mana ada kemahuan di situ ada jalan”. Pepatah ini memberikan pengajaran bahawa setiap pekerjaan yang kita lakukan mestilah diiringi dengan usaha yang jitu bagi mencapai hasrat yang akhirnya akan membuahkan hasil mahupun memberikan kepuasan. Apa yang lebih penting bagi pekebun-pekebun, pendapatan yang mereka peroleh adalah bebaloi dengan usaha yang mereka lakukan. Namun begitu janganlah sampai mengabaikan kesihatan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan