HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Rabu, 27 Januari 2010

MEMUKAT IKAN DI KAMPUNG KEPALA BENDANG

Memukat ikan di sawah Kepala Bendang, Tualang, Pokok Sena@tiblakedah.blogspot.com
Setiap orang mempunyai minat dan bidang pekerjaan yang berbeza. Apapun yang penting kita minat dan mampu melaksanakannya dengan baik dan menyeronokkan.

Saya berkesempatan bertemu Pak Cik Abu yang tinggal di kampung Kepala Bendang. Beliau berkerja menangkap ikan sungai untuk menyara kehidupan keluarganya. Saya tiba di sini dalam pulul 10.00 pagi, waktu itu beliau sudah sampai dan sudah siap menahan pukat.

Beliau masih gagah dan mampu menangkap ikan bersendirian di kawasan persekitaran ban sawah padi yang bedekatan dengan rumahnya. Pendapatan hariannya dalam lengkungan RM 20.00 hingga RM 40.00.

Pemandangan indah di kawasan sawah di Tualang, Pokok Sena @ Hijau Tenang DamaiIkan sungai yang diperolehi terdiri dari haruan, keli dan puyu. Ikan yang diperolehi diisi dalam tong plastik. Ini membolehkan ikan yang dijual hidup dan masih segar untuk dimakan buat pelanggan. Ikan yang paling mahal harganya ialah ikan keli yang dijual dengan harga RM13.00 dan diikuti dengan haruan RM 10.00 sekilogram.

Boleh dikatakann ikan yang diperolehi pada hari itu semuanya habis dijual tanpa dibawa ke pasar. Kebanyakkan pelangannya datang sendiri mengambilnya di lokasi tempat beliau memukat ikan.


Bertanya Aisyah ra : “wahai Rasulullah.. jika semua musibah adalah menghapus dosa, apakah seorang tertusuk duri juga ada penghapusan dosanya?, maka rasul saw menjawab : Betul, bahkan kegundahan hati pun merupakan penghapusan dosa.

(shahih Bukhari)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan