HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Khamis, 14 Januari 2010

'BANDAR SEJAHTERA POKOK SENA' MAJLIS PERASMIAN

Bergambar di hadapan rumah contoh berkongsepkan "Kehijauan, Selesa, Tenang Sejahtera" yang dirasmikan oloh MB Kedah pada 14 Januari 2010.@tiblakedah.blogspot.com
Pokok Sena, 14 Januari 2010 : Satu majlis perasmian Bandar Baru Pokok Sena telah di adakan pada 14 Januari 2010. Bandar ini terletak tiduk jauh dari Bandar Baru Pokok Sena yang jaraknya 500meter dan menghala ke Kampung Tualang.
Majlis perasmian ini telah dihadiri oleh Ahli Parlimen, wakil-wakil rakyat , Pegawai Daerah, wakil NGO kakitangan kerajaan, wakil kaum dan penduduk setempat.

Majlis ini bermula pada pukul 9.45 telah dirasmikan oleh YB Dato’ Azizan Abdul Razak Menteri Besar Kedah. Disebabkan ada tugas yang lebih penting, beliau tidak dapat merasmikannya. Perasmiannya telah disempurnakan oleh YB Dato' Haji Mohamad Taulan bin Mat Rasul. Exco Agama & Pelajaran dan Koperasi. Majlis dimulakan dengan ucapan pengerusi majlis. Doa selamat telah dibacakan oleh ustaz Zainal Asri daripada Kolej Islam Darul Ulum ( KIDU ) , kemudian diikuti dengan bacaan Quran dan terjemahaan oleh pelajar dari KIDU.

Ucapan alu-aluan telah disampaikan oleh Tuan Haji Redzuan bin Alias selaku CEO Seri Tamin Development Coporation (STDC). Di antara ucapanya menyebut kerajaan negeri dengan kerjasama STDC telah ditugaskan membina kawasan perumahan yang bakal memberi keselesaan dan menyediakan kemudahan awam seperti surau, masjid, rumah kedai serta taman rekreasi.

Projek ini disediakan untuk semua golongan rakyat memilikinya dengan harga yang berpatutan. Beliau berharap orang ramai memohon dengan seberapa segera kerana kos pembinaan di masa akan datang berkemungkinan akan meningkat harganya.

Projek ini bakal dilaksanakan bermula dari sekarang sehingga 2017 di atas tanah seluas 200 ekar yang menelan belanja sebanyak 230 juta. Di antara yang bakal dibina termasuk unit kos serderhana yang mampu dimiliki oleh orang ramai yang berpendapatan rendah.

Setelah selesai ucapan, majlis ucapan perasmian telah disempurnakan oleh YB Dato’ Taulan bin Mat Rasul yang mewakili Menteri Besar. Diantaranya ucapanya beliau menyampaikan salam daripada Menteri besar yang tidak dapat hadir pada majlis perasmian.

Beliau menyatakan bahawa Bandar Sejahtera telah diilhamkan oleh Menteri Besar yang mana beliau mahu rakyat Kedah mampu untuk memiliki rumah sendiri serta mempunyai kawasan persekitaran perumahan yang hijau, selesa, tenang dan sejahtera. Di akhir ucapan Beliau telah menyempurnakan majlis perasmian dengan ucapan “Bimillah” kemudian beliau menekan butang sebagai gimik majlis pelancaran Bandar Sejahtera Pokok Sena.

Majlis diserikan dengan persembahan hiburan bercirikan lagu ketuhanan oleh artis jemputan dan kehadiran Upin dan Ipin yang meraikan kehadiran kanak-kanak serta Pasti kawasan Pokok Sena. Mereka telah dihadiahkan belon-belon percuma yang tertulis ‘Bandar Sejahtera Pokok Sena’. Keceriaan kanak-kanak jelas kelihatan di wajah mereka apabila mereka dapat bersalam dengan Upin dan Ipin.

Majlis bertambah meriah dengan kehadiran YB Dato’ Ustas Azizan Razak. Walaupun sibuk beliau dapat hadir juga pada majlis ini. Beliau telah sampai pada pukul 12.30 tengah hari untuk menghadiri majlis jamuan seterusnya mendatangani plak perasmian.

Setelah selesai jamuan makan beliau melawat rumah contoh diiringi Taulan Rasul dan CEO STDC. Satu majlis talkimat kepada wakil-wakil media telah disampaikan oleh Ustaz Azizan yang diadakan di bilik khas yang telah disediakan oleh pihak STDC. Majlis diakhiri dengan sesi bergambar bersama Wakil-wakil Rakyat dan juga Warga STDC.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan