HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Isnin, 25 Januari 2010

JAGALAH KEBERSEHAN KAMPUNG KITA

Ke arah kehidupan yang penuh kehijauan, tenang dan damai @ Lokasi : km 20 Pokok Sena, Kedah@tiblakedah.blogsot.com
Kebersihan, keindahan, kehijauan dan keselesaan kawasan kampung adalah menjadi idaman seseorang yang inginkan tempat tinggal yang selesa. Walaubagimanpun ia mememerlukan kerjasama semua pihak untuk merialiasiasikannya.


Namun apa yang penting bagi kita sebagai penghuninya supaya berkerjasama menjaga kebersihan kampung kita dengan tidak membuang sampah merata tempat. Janganlan biarkan keindahan kampung yang kita diami tidak terjaga kebersihanya.

Ke arah kehidupan yang penuh kehijauan, tenang dan damai @ Lokasi : Kampung Bukit Tembaga, Kuala Nerang, KedahApa yang penting kita harus mendidik anak-anak kita supaya mencintai alam sekitar serta tidak melakukan sesuatu yang boleh memusnakan persekitaran yang cantik dengan kehijauan pokok-pokok tumbuhan dan sungai-sungai yang ada di persekitarannya.

Ke arah kehidupan yang penuh kehijauan, tenang dan damai @ Lokasi : jalan ban di Santap, Pokok Sena, KedahSungai pula janganlah dijadikan tempat pembuangan sampah kerana ia akan mencemarkan airnya sungainya serta boleh menyebabkan banjir kilat yang akan memusnahkan harta benda.

Ke arah kehidupan yang penuh kehijauan, tenang dan damai @ Cucu saudara di hadapan Teratak Impian Bukit LalaKesabaran perlu ada dalam diri dan di samping itu, sebagai penduduk di situ harus peka supaya tidak melakukan sesuatu yang boleh 'menaikkan darah' orang lain dengan membiarkan binatan ternakan berkeliaran membuang najis merata-rata yang menyebabkan pencemaran tahi dan bau yang kurang selesa.

Dalam kita mencari wang ringgit untuk kesenangan kita, kita harus beringat supaya kita tidak lupa tentang tanggungjawab kita supaya ia tidak menyusahkan orang lain. Kita harus bersikap “sekiranya kita tidak suka melihat orang menyusahkan terhadap diri kita, pekara yang sama kita jangan lakukan kepada orang lain”.

Ke arah kehidupan yang penuh kehijauan, tenang dan damai @ Lokasi : Sungai dan Jambatan di Kepala Bendang, Tualang, Pokok Sena KedahSemogga apa yang kita lakukan bersama dapat memberi menafaat dan keselesaan kepada orang lain. Dengan secara tidak langsung akan menjadi contoh ikutan di kawasan kita diami. Ia bukan saja memberi keselesaan kepada kita malahan akan memberi keselesaan kepada orang lain. Inilah yang menjadi di harapan semua orang kehijau, ketenangan dan kedamaian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan