HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Jumaat, 9 April 2010

SOMBONG - SIFAT TERCELA, JAUHILAH

Gambar hiasan : Rumah kampung di Dehrang, Pokok Sena - atap genting atap rembiaOrang sombong memang tidak selalu orang yang kaya, orang yang pintar, ataupun orang yang tampan. Yang jelas ciri orang yang sombong tidak lain adalah:

1. Mendustakan kebenaran
2. Menggangap rendah orang lain

Ciri yang pertama sudah jelas, kita adalah orang yang sangat sombong jika tidak mau mengakui kebenaran. Bahkan bisa jadi kemudian kita malah mengarang kebohongan untuk menutupi kebenaran itu. Ingat, sekali berbohong, maka selanjutnya kita akan terus berbohong, lagi, dan lagi…

Ciri yang kedua mungkin seringkali kita pandang remeh. Kita menganggap diri kita lebih tinggi derajatnya dibanding orang lain. Ujung-ujungnya, kita tidak terlalu menghargai orang lain, dan disengaja atau tidak kita bisa melukai hati dan perasaan orang yang kita anggap rendah tersebut.

Apakah ciri itu ada pada diri kita? Jika iya, segera mohon maaf, kita bukanlah orang yang sempurna, punya banyak kekurangan.Dengan mengetahui kekurangan diri, kita boleh terus memperbaiki diri.

Rasulullah pernah bersabda: “Tidak akan masuk surga, barang siapa yang dihatinya ada kesombongan, ketakaburan walau sebesar zarrah” (Al Hadist).

"Musuh kehidupan yang paling besar ialah sifat takabur"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan