HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Jumaat, 30 April 2010

MEMBERSEHKAN KAWASAN KEBUN GETAH

Usaha yang sedikit jika dikerjakan berterusan akan membuahkan hasil yang baik@tiblakedah.blogspot.com
Jumaat pagi saya, isteri dan anak-anak telah pergi ke kebun getah. Kami sampai ke kebun dalam pukul 9.00 pagi. Setibanya ke kebun kami masing-masing memulakan tugas.

Saya menebang pokok-pokok yang tumbuh dengan menggunakan gergaji enjin. Isteri saya pula menebas rumput dan pokok-pokok kecil yang tumbuh di kawasan persekitaran pokok getah. Manakala anak saya pula menabur baja di sekeliling pokok getah.

Setelah dua jam berkerja kami pun berehat di bawah teduhan pokok getah sambil menikmati bekal makanan yang dibawa. Seronok juga berehat di sini sambil menikmati udara segar dan mendengar kicauan burung dan unggas yang berlegar di kawasan persekitaran kebun.

Kami tidak mampu lagi meneruskan kerja, maklumlah bila kebun semak, tenaga yang digunakan untuk menebang dan menebas menyebabkan keletihan. Walau bagaimanpun esok kami akan datang lagi kerana anak-anak masih bercuti.

Sesuatu kerja yang jika dilakukan sedikit demi sedikit, namun jika ianya dilakukan secara berterusan pastinya akan dapat diselesaikan jua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan