HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Sabtu, 10 April 2010

AIR PERIGI

Sumber alternatif 'air berseh' masih mampu kami perolehi di kampung kami di Bukit Lala, Pokok Sena
@tiblakedah.blogspot.com
Pada masa dahulu, air perigi merupakan sumber utama bekalan air bersih tetapi hari ini, dengan terbinanya banyak rumah dan tandas kumbahan, menyebabkan air perigi sudah tidak selamat lagi untuk diminum.


Jalan penduduk kampung ke kawasan kebun getah.
Kami penduduk di Bukit Lala, pekara ini tidak menjadi masallah. Rumah kami terletak berjauhan di antara satu dengan yang lain. Kami menggunakan air paip dan air perigi. Air perigi biasanya kami mengunakan timba atau pam letrik. Pam letrik mampu kami miliki dan boleh dibeli hanya dengan harga RM 100 seunit

Kawasan persekitaran yang menghijau udaranya masih bersih dan segar, mampu memberi keselesaan bagi penduduk di kampung kami.
Air perigi di sini masih belum tecemar kerana jauh dari kawasan perindustrian. Airnya masih jernih dan rasanya amat sesuai kepada mereka yang suka minum air mineral. Sekiranya bekalan air paip putus kami tidak risau kerana air perigi masih boleh digunakan.

Kejernihan air sungai di Kepala Bendang, Tualang masih boleh digunakan untuk mandi dan membasuh pakaian.
Kita harus ingat bahawa dengan adanya projek perumahaan yang sangat pesat di kawasan bandar, kemungkinan satu hari nanti sumber air akan berkurangan. Kami di sini telah mengambil langkah alternatif degan mengekalkan air perigi di kampung kami. Bak kata peribahasa "Sediakan payung sebelum hujan".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan