HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Ahad, 25 April 2010

PESAWAH PADI DI BUKIT LALA

@tiblakedah,blogspot.com
Sebagai petani yang terlibat secara tidak langsung dalam pengeluaran padi, para petani khususnya di Bukit Lala Pokok Sena tidak menghadapi masallah besar kerana mereka hanya menggunakan tadahan air hujan untuk disalikan ke petak sawah.

Mereka yang tinggal di kawasan ini adalah di antara penyumbang yang bermakna kepada hasil pengeluaran beras negara. Walaupun tidak banyak tetapi cukup bermakna bagi petani yang tinggal di sini.

Buat masa ini petani di sini sedang sebuk membajak dan meratakan sawah padi untuk ditanam dengan padi. Sehingga kini mereka ada yang telah menabur benih dan ada yang baru selesai meratakannya. Mereka menabur baja benih padi dengan menggunan mesin penyembur.

Ada di antara kerja-kerja yang mereka lakukan dibuat sendiri atau di upah kepada penduduk setempat. Untuk pengetahuan petani di sini terpaksa berlumba-lumba untuk menanamnya kerana sekarang musim hujan.

Untuk memudahkan benih tumbuh dengan baik mereka perlu membuang air keluar ke kawasan parit yang berdekatan.

Setelah benih tadi tumbuh dengan baik barulah mereka menutup petak-petak sawah tadi supaya air dapat bertakung di kawasan petak-petak sawah untuk memudahkan pokok padi hidup subur dengan mendapatkan air dengan secukupnya.

Sementara menunggu padi mengeluarkan hasil mereka melakukan kerja-keja membaja dan meracun untu menggelakan serangan serangga perosak. Jika dijaga dengan sempurna pastinya hasil yang diperolehi berbaloi dengan usaha yang dilakukan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan