HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Ahad, 4 April 2010

ZAMAN KANAK YANG PENUH BERERTI

Hai anakku: seandainya ibubapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang dilakukan oleh mu, maka marahnya ibubapa terhadap mu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman. (Nasihat Loqman Hakim)Melihat aksi dan telatah kanak-kanak memang cukup menghiburkan. Tidak kira apa soalan yang diajukan pasti ada sahaja jawapan yang melucukan sehingga ada kalanya di luar kotak pemikiran orang dewasa.

Mengajar kanak-kanak membaca Al Quraan,
Mereka bukan sahaja jujur melontarkan apa sahaja yang terluah dari pemikiran malah, aksi comel mereka paling tidak mampu membuatkan sesiapa sahaja tersenyum dan ketawa.

Telatah kanak-kanak ketika hendak pulang dari tempat mereka bermain. Lokasi Bukit Larik,Pokok Sena.
Pada masa yang sama mereka juga akan bertanya pelbagai soalan yang mereka rasakan kurang faham. Ini secara tidak langsung memupuk keberanian kanak-kanak itu sendiri di mana lebih banyak mereka bertanya maka lebih banyaklah fakta yang mereka perolehi.

Bermain di waktu hujan. Anak bongsu Muhammad Shukri.
Sebab itu apabila kita berjumpa dengan mereka, mereka mudah berbual dan mendengar nasihat yang diberikan. Adakala ucapan mereka bersaja saja dan ada kalanya sungguh kelakar dan mengelikan hati. Apapun mereka jangan kita biarkan begitu saja dekatlah mereka.
Wajah-wajah kekeceriaan, bakat mereka terserlah dengan aksi-aksi menarik dan melucukan- sekadar hiasan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan