HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Sabtu, 3 Oktober 2009

JANTUNG HATI - JANTUNG HATI-HATI?


Piawaian global yang digunakan untuk mengelaskan berat badan sebagai normal, berat badan berkurangan atau berlebihan dan obes ialah Indeks Massa Badan (IMB) dikira dengan membahagikan berat badan individu dalam kilogram dengan kuasa dua ketinggiannya (dalam m2) . Sehingga kebelakangan ini, klasifikasi yang sama digunakan di seluruh dunia untuk mengira dan menkelaskan berat badan ialah :

Ukuran IMB antara 18.5 hingga 25 lazimnya dianggap sebagai normal; 25 hingga 30 sebagai berat badan berlebihan dan dikaitkan dengan peningkatan risiko menghidap penyakit yang berkaitan dengan berat badan, dan lebih daripada 30 dianggap sangat gemuk (paras obesiti) dan mempunyai risiko tinggi menghidap penyakit yang berkaitan dengan berat badan.

Ukuran pinggang yang melebihi 102 cm (40 inci) bagi lelaki dan lebih daripada 88 cm (35 inci) bagi perempuan ditetapkan sebagai nilai ambang untuk menentukan kemungkinan menghidap penyakit yang berkaitan dengan berat badan. Adalah amat penting hendaklah kita mengekalkan atau mengurang berat badannya yang kita miliki. Tumpukan untuk merangka gaya hidup sihat selaras dengan komitmen harian anda yang lain yang berdasarkan diet yang yang kita amalkan.

Pastikan diet seimbang yang sihat, termasuk banyak buah-buahan dan sayuran, produk bijirin penuh, produk rendah-lemak atau tanpa-lemak (dengan mengambil kira kalori), majerin dan minyak tak-tepu (seperti minyak bunga matahari, jagung, rapeseed, zaitun), daging tidak berlemak, ikan dan kekacang. Pakar kesihatan juga menyarankan langkah-langkah tambahan yang berikut:

• Menghadkan pengambilan gula dan garam
• Mengambil sarapan pagi dan pastikan anda menikmati sekurangnya 3 sajian makanan sehari
• Gunakan cara memasak yang lebih sihat seperti mengukus, merebus, memanggang dan membakar sebagai menggantikan menggoreng dengan minyak yang banyak dan menambah lemak tambahan, serta mencipta kemahiran memasak secara sihat dalam keluarga anda.
• Menghadkan pengambilan makanan dengan kandungan lemak dan gula yang tinggi
• Minum sekurang-kurangnya 6-8 gelas cecair setiap hari
• Ingat godaan pasti berlaku, jadi tak usah mengenetepikan sajian makanan dan snek terlebih dahulu.

Satu kaedah yang mudah untuk kita amalkan ialah dengan cara meminum jus Mate5 keluaran Herba Prima Markerting. Dalam seminggu saja kesannya sudah kita perolehi, keadaan badan kita menunjulkkan tanda positif dapat mengurangkan berat badan kita inginkan. Apa tidaknya perut akan terasa mengecil dan selesa. Kita hanya menukar gaya hidup dengan menukar tabiat makan dengan dengan mengantikan makanan tengah hari dan malam dengan meminum jus Mate5. Perut akan sentiasa kenyang dan dalam masa seminggu perut kita terasa menyencup.

Cara minuman ialah dengan cara meminumnya dua jam sebelum makan. Sekiranya kita minum dalam pukul satu tenggah hari pada pukul 11 pagi, kita ingin makan nasi boleh dengan kuantiti yang sederhana berserta ikan (kukus atau bakar) dan sup sayur.

Pada sebelah malamnya kita minum sebelum tidur atau petang. Sekiranya lapar bolehlah kita gantikan dengan biskut tinggi fiber atau buah-buahn. Elakan makan nasi waktu malam. Sekiranya kita amalkan dengan diet yang betul dalam seminggu kesannya akan kita perolehi.

• Perut tidak terasa lapar.
• Perut selesa
• Badan tidak terasa menggah
• Berat badan akan menurun
• Pengambilan makanan yang sedikit sudah kenyang, jika lebih hadnya perut terasa tegang dan tidak selesa.
• Cubalah ini bukan rekaan tetapi kenyataan. Saya sudah mencuba pada 27 September 2009 ( sudah 6 hari). Seluar yang ketat saya sudah boleh saya pakai. Kita hendaklah sentiasa bersyukur kepada Allah kerana diberikan nikmat sihat dan masih mampu menjalani kehidupan ini dengan penuh selesa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan