HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Ahad, 22 November 2009

IKAN PEKASAM


@tiblakedah.blogspot.com
Ikan merupakan komoditi yang mudah rosak dan tidak dapat disimpan lama jika tidak diawet. Justeru, pelbagai kaedah pengawetan diamalkan untuk mengekalkan mutu serta kualiti ikan. Antara kaedah pengawetan paling mudah ialah menjadikannya pekasam.

Memproses pekasam amat mudah serta tidak memerlukan modal yang besar. Pekasam disediakan melalui proses pemeraman ikan yang digaul bersama garam, asam keping atau asam jawa, gula merah dan beras goreng. Pekasam amat popular di negeri utara Semenanjung, terutamanya di Negeri Kedah.

Pada kebiasaannya pekasam diperbuat menggunakan ikan air tawar yang diperoleh dari sungai, tasik atau terusan di sawah-sawah padi. Jenis ikan yang biasa digunakan di sini ialah ikan keli dan lampam. keunikan produk ikan pekasam di kawasan Pokok Sena mereka menggunakan beras goreng yang dikisar untuk menyalut ikan pekasam yang dihasilkan.

Setiap bungkus dengan berat 250 gram dijual pada harga RM3.00 hingga RM5.00 bergantung jenis ikan yang kita inginkan. Ikan pekasam sesuai untuk dihidangan untuk makan tengahari dan malam mengikut keperluan yang kita sukai.

Sila hubungi : Rahim 017 4714105
Lokasi : Bersebelahan Sekolah Menengah Pokok Sena, Kedah.
Ikan keli boleh didapati di sini: 1kg RM5.00 (Untuk peniaga harga boleh dirundingkan)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan