HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Sabtu, 14 November 2009

BUKIT HIJAU - BALING

@tiblakedah.blogspot.com
Hutan Lipur Bukit Hijau terletak dalam Hutan Simpan Bukit Hijau berjenis Hutan Dipterokap Pamah mempunyai ketinggian 150-200 meter dari aras laut. Hutan lipur ini mempunyai keunikan air terjun 5 tingkat yang mempersonakan serta menambat hati pengunjung. Terdapat denai hutan menuju ke Gunung Inas, Gunung Bintang Utara, Bukit Baubak dan Bukit Hijau.

Berapa kemudahan asas yang disediakan adalah untuk mandi-manda, berkelah, berkhemah, trekking dan jogging. Selain daripada itu kemudahan seperti chalet, gerai makanan serta surau juga disediakan. Di sini juga pengunjung boleh bersiar-siar, mendaki gunung, melihat hidupan liar dan "arboretum", selain itu, padang juga disediakan di sini untuk kegunaan pengunjung.

Pelbagai flora dan fauna boleh ditemui dalam hutan di sini. Tumbuhan utama yang terdapat di sini adalan meranti seraya, meranti tembaga serta meranti melantai. Di antara fauna yang terdapat di kawasan ini ialah gajah, tapir, rusa kijang, lotong kekabu, tupai serta pelbagai spesis burung dan unggas.

Untuk sampai ke hutan lipur ini anda boleh menggunakan kenderaan sendiri atau teksi dari Pekan Kuala Ketil atau dari Bandar Kulim. Dari Pekan Baling jaraknya adalah 45 km. Manakala dari Bandar Sungai Petani sejauh 45 km.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan