HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Rabu, 11 November 2009

EMPANGAN BERIS - SIK KEDAH

@tiblakedah.blogspot.com
Empangan Beris terletak di daerah Sik, Kedah. Berhampiran dengan Tasik Pedu. Jauhnya tasik ini dari Pekan Sik adalah lebih kurang 24 km dari Alor Setar iaitu 90 km, 48 km dari tempat kami tinggal dan kira-kira 1.6 km dari pertemuan antara Sungai Beris dan Sungai Muda.

Dahulunya kawasan ini dikelilingi pokok getah dan hutan, kini ia diliputi panorama luas empangan buatan manusia yang berfungsi untuk membekalkan air bersih buat kawasan selatan Kedah dan Pulau Pinang. Pemandangan dari atas bukit menghadap empangan begitu menarik dengan keindahan kawasan yang menghijau dan di penuhi air yang memukau lagi mempersonakan.

Ketika Tasik Beris dalam proses pembinaan lebih seribu kubur telah dipindahkan pada tahun 2002. Kampung yang telibat ialah Kampung Batu Seketol, Kampung Sungai Batang (Kampung Kuala, Kampung Baru, Kampung Tengah, Kampung Paya dan Kampung Besar), Kampung Ternas dan sebahagian Kampung Telaga Batu. Penduduk-penduduk kampung tersebut sekarang ditempatkan di Bandar Baru Beris Jaya kira-kira 10 km dari Pekan Sik dan 5 km dari Pekan Jeniang.
Sekiranya anda ke Kedah pastinya anda akan tidak melepaskan peluang ke kawasan ini untuk melihat sendiri keindahan persekitarannya dengan kehijauan pokok-pokok serta kejernihan air sungai di samping menikmati udara segar bersama keluarga anda. Sekiranya anda berminat memancing dan bermalam, tempat penginapan disediakan dengan bayaran yang berpatutan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan