HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Selasa, 10 November 2009

VANILA

Vanila bahan perisa yang dihasilkan dari tumbuhan orked yang memanjat. Rata-rata masyarakat di Malaysia kurang mengetahui bahawa vanila merupakan sejenis tumbuhan.Pokok vanila adalah sejenis tumbuhan spesis orked. Ramai yang tahu tentang betapa harumnya vanila bila diadun bersama makanan, contohnya kek.

Namun ramai juga yang menganggap bahawa vanila adalah perasa tiruan semata-mata.Pembuat kek sudah pasti pernah menggunakan bahan perisa cecair dari botol kecil yang dilabel perisa vanila. Untuk pengetahuan semua kebanyakan perisa tersebut adalah tiruan.

Perisa tulen dikenali sebagai ekstrak vanila. Ianya mempunyai aroma yang berkali-ganda lebih harum berbanding perisa tiruan. Ekstrak vanila yang terdapat di pasaran antarabangsa sememangnya diketahui mengandungi alkohol. Ini kerana alkohol merupakan bahan pemangkin terbaik dalam menghasilkan ekstrak vanila.
Ekstrak vanila digunakan dalam penyediaan makanan, ubat-ubatan, industri membuat tayar dan lain-lain lagi sebagai bahan penghilang bau. Terdapat pilihan lain iaitu menggunakan serbuk vanila yang diperolehi dengan cara mengisar buah vanila yang telah kering untuk diproses .

Penanaman Vanila di Malaysia

Projek pertanian, Agrotek , untuk rakyat Kedah: Pengulungan Dato Hj Azizan Razak di DUN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan