HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Jumaat, 27 Februari 2009

LIKU-LIKU KEHIDUPAN

Ketika sibuk menjalankan tugas kebanyakan kita lupa tentang sejarah silamnya di zaman kanak-kanak dan remaja. Mengenang nostalgia lalu sekurang-kurangnya dapat mengurangkan tekanan hidup dan mendorong manusia menghargai orang lain di sekelilingnya.

Sesetengah orang lupa kejayaannya kini adalah hasil pertolongan dan dorongan guru dan rakan sekelas yang mungkin sudah terpisah puluhan tahun. Apabila mengenang nostalgia lalu membuatkan hati kita tersentuh kerana terbayangkan rakan-rakan yang mungkin sudah meninggal dunia.

Ada di antara kawan-kawan kita yang telah berjaya dalam bidang masing-masing dan ada juga mereka yang keciciran dan tinggal di kampung-kampung menguruskan tanah hasil peninggalan keluarga mereka, sama ada menoreh getah atau mengambil upah berkerja dengan orang lain.
Masih ada kawan-kawan sepermainan dan sekampung yang bertemu atau dihubungi tidah menunjukkan sikap kemeseraan yang baik dan membangakan. Kemungkinan disebabkan mereka mempunyai kedududukan dan jawatan yang baik yang mereka miliki.
Amat malang kalau diukur dari tahap pelajaran yang tinggi sepatutnya semakin tinggi ilmunya semakin tinggi tahap nilai akhlaknya untuk menghormati orang lain terutamanya kawan-kawan yang mereka kenal rapat. Kemanalah sebenarnya hidup yang mereka hendak bawa tunggulah, masa akan menentukanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan