HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Isnin, 16 Februari 2009

KEDAH WARISAN

Oleh: Siti Zaleha Abdul Rahim
ALOR SETAR, 7 Januari - Kerajaan Kedah telah mengenalpasti 21 tempat bersejarah di sektar Bandaraya Alor Setar yang telah dinamakan Kedah Heritage Trail sebagai satu produk pelancongan.

Sehubungan dengan itu, YAB Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak telah merasmikan Kedah Heritage Trail pada majlis pelancarannya yang diadakan di Wisma Darul Aman semalam.

Pada majlis pelancaran tersebut, YAB Dato' Seri Ustaz Azizan menyatakan bahawa pelancongan mampu menjana ekonomi negeri serta rakyatnya, di mana melalui pelancongan, sektor pelaburan dapat diperkembangkan serta memberi banyak peluang pekerjaan kepada penduduk setempat.

"Bidang pelancongan dilihat sebagai bidang yang dapat beri sumbangan kepada ekonomi secara langsung kepada rakyat negeri Kedah.

"Bila ramai pelancong datang, sudah tentu mereka sedang berbelanja di tempat kita, secara tidak langsung dari segi kemudahan pengangkutan, penginapan, kedai makan turut mendapat hasil," ujar beliau.

Tambah beliau, Kedah berpotensi menjadi daya tarikan pelancongan yang tersohor dengan kerjasama dan daripada semua pihak.

"Sebagai permulaan, Bandaraya Alor Setar jadi perintis kepada produk pelancongan warisan, saya berharap daerah lain dapat menonjol keunikan dan tempat warisan di tempat masing-masing kepada para pelancong," tegas beliau.

YAB Dato' Seri Ustaz Azizan turut mencadangkan agar pihak yang berkenaan memperkenalkan satu simbol mengenai Kedah yang dapat dikenang kepada para pelancong.

"Saya mencadangkan agar pembangunan dan promosi kraftangan diberi penekanan agar dapat menjana ekonomi penduduk setempat.
"Selain itu, kita boleh buat satu destinasi tarikan pelancong, restoran makanan Kedah yang membolehkan orang mai makan di negeri Kedah dan menjadi ingat-ingatan seperti kita pi Kelantan, orang teringat nak makan nasi dagang," tambah beliau.

Dalam majlis tersebut, para hadirin turut dipertonton dengan tayangan video mengenai 21 tempat yang diiktiraf sebagai Kedah Heritage Trail. Tayangan video tersebut telah direka khas oleh Fakulti Kreatif Multimedia daripada Kolej Universiti Insaniah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan