HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Selasa, 3 Februari 2009

DI ANTARA DUA PEMIMPIN TURKI

Recep Tayyip Erdogan & Mustafar Kamal Artatuk


Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan bertikam lidah dengan Presiden Israel di Forum Ekonomi Dunia di Davos.


Kejatuhan empayar pemerintahan Umaiyah semasa pemerentahan Sultan Abdul Hamid 11, mendapat tentangan hebat daripada negara-negara kuasa besar seperti Inggeris.Kerajaaan Inggeris menggunakan tali barutnya untuk memaksa Sultan Abd Hamid menyerah kalah di tangan pengkhianat Islam iaitu Mustafa Kamal Atartuk. Walau bagimanapun pendirian Sultan tetap utuh yang membawa kepada pertumpahan darah dan hinggalah kejatuhan kerajaan Islam Uthmaniyah pada tahun 1924.

Namun apa yang boleh kita saksikan di Turki pada hari ini, generasi yang mewarisi sikap dan pendirian Sultan Abdul Hamid II kembali bertapak di Turki. Rakyat Turki bukan semuanya dapat menerima sistem pentadbiran sekular yang yang dipaksa oleh pemerentahan Mustafa Kamal yang mana memisahkan negara dengan cara hidup Islam.

Justeru, lahirlah generasi umat Islam yang berusaha gigih mendaulatkan Islam serta mengembalikan Islam di tempatnya. Ini antaranya ialah usaha mantan Perdana Menteri Turki, Dr. Necmettin Erbakan menerusi Parti Saadat yang hanya bertahan selama 8 bulan.

Rakyat terus bangun di mana Parti Keadilan dan Pembangunan Turki (AKP) pimpinan Menteri Recep Taiyib Erdogan meneruskan cita-cita Erbakan yang mana mereka telah menang dan berjaya memerentah Turki. Dengan adanya kuasa memerentah, sedikit sebanyak kerajaannya telah dapat mewujudkan sistem pemerentahan yang adil kepada rakyat.
Rangkaian stesen televisyen dan radio Islam diujutkan untuk memberi penerangan kepada rakyat mengenai Islam. Walau bagaimanapun setakat ini masih belum mencecah 100 peratus keberkesanannya, namun ia telah berjaya mendorong banyak pihak untuk menerima Islam sebagai pegangan hidup mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan