HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Rabu, 5 Mei 2010

POKOK GETAH - PENYAKIT BATANG

Kawasan yang dilanda penyakit kulit di KM 20 Pokok Sena Kedah, berhampiran Sek. Rendah Kebangsaan.Kebiasaannya bahagian pokok yang mengalami serangan penyakit batang termasuk dahan, cabang dan panel torehan.

Diantara penyakit serius yang dialami adalah seperti berikut:

1. Mati Rosot Patogenik – Menyerang daun dan batang di bahagian pucuk pokok yang masih muda akibat kulat Colletotrichum gloeosporioides . Pucuknya perang dan daunnya gugur. Jika pokoknya mati hingga ke tempek tunas, cabut ganti dan sulam.

2. Penyakit Cendawan Angin – Menyerang pada dahan dan cabang pokok getah. Berumur 3 – 8 tahun. Melarat pada musim hujan. Kulat berwarna merah jambu melekap pada dahan. Ia akan bermula dari cabang, daunnya layu dan gugur. Pangkal dahan pecah menerbitkan lateks. Kulit kemudiannya tanggal.

3. Dedalu – Tumbuhan parasit hidup pada pokok getah. Pucuk yang ditumbuhi dedalu jadi lemah, tidak berdaun dan akhirnya mati.

4. Batang Lapuk Ustulina – Menyerang pada tisu yang terluka pada dahan atau batang. Batang lapuk dan patah batang.

5. Batang Lapuk Phellinus – Menyerang pokok dewasa. Kulat phellinus menjangkiti dahan dan batang yang luka terutamanya cedera kerosakkan angin.

6. Nikrosis Kulit Pokok – Menyerang kulit pokok Klon yang terlibat PB 28/59, 28/83, 5/51 dan GT1. Serangan bermula dari alur torehan dan merebak ke pangkal pokok dari tisu sebelah dalam sebagai titik-titik merah ungu ke perang. Jika jangkitan sudah sampai ke kambium rembesan lateks belaku dan bubuk menyerang pokok boleh mati.

7. Penyakit Cendawan Lapuk – Menyerang penel torehan berhampiran alur torehan. Kulatnya Ceratocysfimbriata berwarna kelabu. Klon yang rentan RRIM 600.

8. Penyakit calar Hitam – Menyerang penal torehan merebak musim hujan. Kulatnya Phytophthora palmivor. Berjangkit melalui pisau torehan. Klon yang rentan AVROS 2037, RRIM 600, 603, 607 dan RRIM 623. Kulit pulihan lebam bila dikikis terlihat jalur-jalur hitam. Kadang-kadang lateks beku di dalam menyebabkan kulit pecah.

9. Nekrosis Penal Torehan – Menyerang penel torehan yang baru dibuka disebabkan kulat Fusarium solani. Klon PB 5/51, 28/59, 28/83, PR 107, RRIM 605, 612, 623 dan RRIM 628. Luka bergarispusat 0.5 – 1.5 cm berwarna perang tua atau kelabu dilihat sepanjang alur torehan.

10. Kekeringan Kulit – Kerosakan fisiologi pada pokok di mana lateks tidak mengalir bila ditoreh. Merebak dari panel ke panel. Panel torehan dipulaukan. 3 bulan sebelum buka panel yang baru disebelahan tebuk kulit hingga ke kayu buat alur melintang untuk elak merebak kulit kering.

(Sumber buku rujukkan: TEKNOLOGI PERLADANGAN DAN PEMPROSESESAN GETAH - Terbitan LGM)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan