HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Ahad, 2 Mei 2010

PASTIKAN PERSEKITARAN KITA BERSIH DAN SELAMAT

Jadikanlah kawasan persekitaran tempat tinggal kita berseh dan selamat@tiblakedah.blogspot.com
Sejak kebelakangan ini, pembangunan tidak terancang kini merupakan perubahan kian pesat berlaku di sama ada di kawasan Bandar atau kampung. Namun, kemajuan dalam sektor perindustrian telah dikecapi hari ini sedikit tercalar akibat daripada sikap kita yang tidak bertanggungjawab.

Laluan air di simpang ke Bukit Lala, Pokok Sena.
Adakah kita ingin membiarkan alam sekitar terjejas semata-mata ingin mengejar keuntungan semata? Di manakah peranan kita sebagai masyarakat untuk menangani masalah ini? Jadi, alam sekitar yang bersih penting dalam kehidupan kita dan langkah-langkah yang berhikmah perlu dilakukan.

Pengunaan racun seranga sering digunakan untuk menghapuskan serangan makhluk perosak.
Salah satu langkah yang perlu diambil untuk menangani masalah kebersihan alam sekitar ialah mengurangkan penggunaan bahan kimia kerana bahan kimia akan mendatangkan pencemaran. Hal ini jelas akan mendatangkan kesan dalam jangka masa yang panjang kepada alam sekitar.

Laluan tepi sungai di Tanjung Mas ke Pekan Pokok Sena Kedah.
Perkara yang dimaksudkan ialah penggunaan racun serangga salah satu kesan yang paling ketara dan serius. Selain itu, adanya kilang-kilang dibina tidak mematuhi piawaian kebersihan yang telah ditetapkan. Sebagai contoh, pelepasan asap kilang dan pembuang sisa ke dalam sungai secara terbuka mengakibatkan kawasan pesekitaran menjadi kotor dan air sungainya tercemar dan tidak boleh digunakkan.

Sebahagian pemandangan laluan di Bukit Tembaga.
Pengunaan beg plastik patut dikurangkan dalam khidupan kerana pembuangannya di tempat awam boleh menyebabkan pencemaran alam sekitar. Pekara ini amat merimaskan kerana bahan ini sukar dilupuskan dalam jangka masa yang singkat. Masyarakat perlu disedarkan dengan mengadakan kempen kesedaran sivik supaya mereka dapat menjaga alam sekitar.

Jeti berhampiran pejabat MADA di Alor Setar.
Melalui kempen kesedaran ini, masyarakat didedahkan dengan kepentingan menjaga kebersihan dan keindahan kawasan persekitaran tempat mereka tinggal. Dengan ini, sedikit demi sedikit masalah dan hal ini dapat membendung dan memastikan bahawa kualiti kebersihan alam sekitar senantiasa bersih dan dijaga.

Jadi, kempen kesedaran ini dapat diatasi apabila semua rakyat sedar kepentingan alam sekitar.
Kita harus bekerjasama dan memainkan peranan ini untuk mengekalkan kebersihan alam sekitar.

Masa depan yang penuh bererti.
Kita tidak sepatutnya meletakkan masalah ini kepada pemerintah, kerjasama yang erat antara masyarakat dengan pemerintah tentunya akan lebih bermakna dan hasilnya kelak akan memuaskan hati semua orang. Sama-samalah kita usahkan semoga jenarasi kita selamat dan bebas menghirup udara bersih dan selesa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan