HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Rabu, 29 Julai 2009

ANAK ADALAH AMANAH


Sifat percaya diri tidak hanya harus dimiliki oleh orang dewasa, tetapi anak-anak juga memerlukannya dalam perkembangannya menjadi dewasa. Sifat percaya diri sulit dikatakan secara nyata. Tetapi kemungkinan besar orang yang percaya diri akan bisa menerima dirinya sendiri, siap menerima tantangan dalam erti mau mencuba sesuatu yang baru walaupun ia sadar bahwa kemungkinan salah pasti ada. Orang yang percaya diri tidak takut menyatakan pendapatnya di depan orang banyak.
Rasa percaya diri membantu kita untuk menghadapi situasi di dalam pergaulan dan untuk menangani berbagai tugas dengan lebih mudah. Untuk anak-anak, rasa percaya diri membuat mereka mampu mengatasi tekanan dan penolakan dari teman-teman sebayanya. Anak yang percaya diri bijak menghadapi situasi sulit dan berani ke hadapan.
Jesteru mereka sering mempunyai daya tarikan yang membuat orang lain ingin bersahabat dengannya. Mereka sentiasa menunjukkan prestasi yang memberangsangkan di sekolah sama ada dalam bidang pelajaran mahupun bidang kokurikulum. Anak-anak sering merasa rendah diri dan tidak yakin pada kemampuan diri kerana banyak hal yang mereka harus dipelajari.
Kesimpulannya, ibu bapa berperanan penting dalam membentuk perilaku anak memiliki peribadi unggul seperti mempunyai keyakinan dan shasiah diri yang tinggi. Mereka juga memerlukan bimbingan dan dorongan secara terus-menerus daripada ibu bapa mahupun guru-guru di sekolah. Jika anda ingin membangun rasa percaya diri dalam diri anak anda, tak ada istilah terlambat untuk memulai. Hal ini merupakan hadiah terbaik untuk anak anda dan diri anda sendiri jika anda berjaya melakukannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan