HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Selasa, 28 Julai 2009

KEISTEMEWAAN BULAN RAMADHAN


Berdoa agar Allah swt. memberikan umur panjang kepada kita sehingga kita berjumpa dengan bulan Ramadhan dalam keadaan sihat. Dengan keadaan sihat, kita boleh melaksanakan ibadah secara maksimal: puasa, shalat, tilawah, dan dzikir. Dari Anas bin Malik r.a. berkata, bahawa Rasulullah saw. apabila masuk bulan Rajab selalu berdoa, ”Allahuma bariklana fii rajab wa sya’ban, wa balighna ramadan. Ya Allah, berkatilah kami pada bulan Rajab dan Sya’ban, dan sampaikan kami ke bulan Ramadan.” (HR. Ahmad dan Tabrani)

Pada bulan untuk ramadhan Allah telah memberi lima perkara yang tidak pernah diberikan pada umat- umat sebelumnya :-
  1. Bau mulut orang yang berpuasa lebih harum disisi Allah Azza wa Jalla dari pada minyak kasturi.
  2. Para malaikat selalu memintakan ampunan untuk mereka hinga berbuka.
  3. Setiap hari Allah menghiasi surga-Nya sambil berkata hamba-hamba-Ku yang soleh ingin melepas beban dan penderitaan yang mereka rindu untuk memasukinya.
  4. Pada bulan ini diikatlah syaitan-sayitan yang durhaka sehinngga mereka tidak leluasa mencapai apa yang dapat dicapainya pada bulan lainnya.
  5. Mereka diampuni oleh Allah Azza wa Jalla . pada malam yang terakhir dari bulan itu. Para shabat bertanya wahai Rasulullah, apakah itu malam lailatul qadar ? Beliau menjawab, tidak karena orang yang bekerja itu akan dipenuhi upahnya manakala sudah menyelesaikannya pekerjaannya.

Inilah 5 perkara yang Allah simpan dan anugerahkan khusus hanya untuk kita, bukan diperuntukkan untuk umat yang lain, karena ia hendak menyempurnakan nikmatnya atas kita. Semogga peluang ini kita tidak sia-siakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan