HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Jumaat, 17 April 2009

MANDI HUJAN

@ tiblakedah.blogspot.com
Selesai sahaja memotong dan membersihkan rumput di persekitaran rumah bersama isteri, kami berehat sebentar sambil menikmati jeruk bacang yang isteri saya buat semalam.
Keadaan cuaca di langit pada ketika itu kelihatan agak mendung. Kemungkinan hujan hendak turun. Jam menunjukkan pukul 6.45 petang. Hujan mula turun dengan lebatnya. Semasa saya hendak mandi kebetulan bekalan air tiada. Hal ini biasa berlaku di kampung kami.
Di luar, hujan masih turun dengan lebatnya. Saya akhirnya mengambil keputusan untuk mandi sahaja air hujan hasil tadahan di luar rumah.
Air hujan di kampung kami masih kelihatan bersih dan jernih malah sangat sejuk membuatkan saya ingin terus bermandi air hujan dengan sepuas-puasnya. Dalam pada masa yang sama, saya teringatkan peristiwa di mana anak saya yang enggan mendengar kata-kata saya untuk terus bermandi dengan air hujan mungkin kerana terlalu seronok.
Saya menasihatinya agar tidak bermain dengan air hujan kerana risau dia akan mendapat demam memandangkan keadaan persekitaran kini yang tercemar sehingga menyebabkan hujan asid. Namun demikian, keadaan persekitaran di kawasan kampung kami masih lagi tidak tercemar memungkinkan air hujan yang turun masih lagi boleh untuk bermandi-manda.

Get this widget | Track details | @tiblakedah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan