HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Khamis, 9 April 2009

SUMBER ALAM POKOK PISANG

@ tiblakedah.blogspot.com

Pokok pisang amat mudah ditanam dan mudah dijaga. Apabila sudah masak ranum, buahnya terasa amat enak apabila dimakan begitu sahaja atau disalut dengan tepung dan digoreng untuk dimakan terutamanya ketika masih panas.

Daunnya juga boleh digunakan sebagai pembalut untuk membuat kuih-muih dan alas membakar ikan untuk menghasilkan aroma yang menyelerakan dalam hidangan masakan.

Di Kedah, kebiasaanya apabila ada kenduri-kendara, pendududuk di sini memasak kari tulang dan daging bersama umbut pisang. Saya masih ingat semasa saya pindah ke sini dahulu, saya tidak berapa mengemarinya, tetapi lama-kelamaan saya semakin menggemari rasa keenakannya.

Selain itu kulit pisang boleh dijadikan losen yang paling berkesan dan murah. Senang sahaja cara membuatnya. Mula-mula cuci kulit pisang masak dan potong kepada kepingan kecil. Kemudian, masukkan ke dalam setengah cawan susu segar dan kisar sehingga sebati.

Simpan ramuan ini ke dalam botol dan sejukkannya. Gunakan sebagai losyen untuk menyegarkan kulit kering atau bertompok.InsyAllah kulit anda akan menjadi lebih lembut dan tidak akan tompok pada kulit wajah.

Banyak kegunaan yang kita boleh dapat daripada sumber pokok pisang sekiranya kita rajin untuk mencubanya. Sekurang-kurang ia dapat menjimatkan kos kehidupan keluarga. Semogga berjaya.

Tok guru & Artis

Tiada ulasan:

Catat Ulasan