HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Rabu, 22 April 2009

KESUKARAN BUKANLAH PENGHALANG UNTUK KITA BERJAYA


@ tiblakedah.blogspot.com
Pagi ini isteri saya sibuk betul, maklumlah dia tidak sabar hendak balik ke Hulu Langat. Tempat mula-mula kami tinggal di rumah sendiri, sebelum itu kami menyewa rumah di Dato Keramat, Kuala Lumpur.

Rumah yang kami bina pada masa itu harganya masih murah iaitu sekitar RM 11,000.00 sahaja. Rumah yang dibina separuh papan dan batu, mempunyai tiga bilik tidur dan ruang tamu. Wang yang diperoleh untuk membuat rumah adalah hasil perniagaan sampingan yang saya lakukan pada hari minggu. Saya meniaga buku-buku ilmiah dan kaset di mana pada masa itu sambutan di kalangan orang ramai adalah sangat menggalakan.
Apabila saya memilih untuk bersara awal, saya bertekad untuk balik ke kampung isteri dan menjalani kehidupan hari tua bersama isteri tersayang, anak - anak, dan juga ibu mertua saya di kampung.
Semasa saya bekerja dahulu, saya mengimpikan sebuah rumah kediaman yang dibina bersama sebuah pondok sebagai tempat saya berehat dan bersantai bersama keluarga.
Kebetulan, di hadapan rumah kami ada bekas jelapang padi yang telah lama terbiar yang akhirnya kami telah mengubah suai menjadikannya sebuah pondok. Kami namakan pondok tersebut sebagai " Teratak Impian Bukit Lala" sempena gandingan nama pondok dan nama tempat kami tinggal.
Buku-buku yang tidak terjual semasa saya meniaga dahulu saya tempatkan di se buah bilik khas iaitu 'mini library' untuk dijadikan bahan bacaan serta rujukan kami sekeluarga. Di dalam bilik 'mini library' itu juga saya telah menempatkan sebuah komputer yang dilengkapi dengan kemudahan internet. Kemudian pada bulan Mei 2008, saya mula mencuba untuk berjinak-jinak dengan membina sebuah laman web yang saya namakan sebagai "Teratak Impian Bukit Lala".
Minat saya untuk membina sebuah laman web adalah sangat mendalam. Saya banyak bertanya kepada kawan-kawan mengenai teknik tentang bagaimana hendak membuat sebuah blog. Pengetahuaan saya dalam bidang laman web bermula dari 'zero. Namun oleh sebab minat yang mendalam, segala perkara yang sukar boleh diatasi. Rupa-rupanya sesuatu yang kita impikan sekiranya diusahakan dengan minat dan tekun, insyaAllah akan berjaya jua akhirnya.

Get this widget Track details @tiblakedah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan