HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Selasa, 28 April 2009

DEMAM DITINGGALKAN ISTERI

Pemandangan di tepi pantai Tanjung Kepah Lekir, Sitiawan Perak.
@ tiblakedah.blogspot.com
Sehari selepas saya ditinggalkan isteri di sebabkan ia ingin menziarah anak kami yang tua, Muhamaad Firdaus yang tinggal di rumah lama kami di Hulu Langat, saya diserang demam menyebabkan sukar untuk bergerak bebas. Semasa terlantar itulah cerita-cerita lama semasa zaman kanak-kanak ditayangkan semula dalam fikiran saya.
Semasa di kampung Lekir tempat kelahiran saya, tempat kami berkumpul adalah di dewan orang ramai atau di sungai tempat kami mandi dan berenang sambil menangkap ikan. Pada masa itu ikan amat mudah diperolehi hanya dengan menangkap mengunakan tangan. Ikan didapati bersembunyi dan berkeliaran dalam lubang-lubang di tepi tebing sungai. Amatlah mudah untuk mendapatkan ikan untuk dibuat lauk untuk makanan keluarga.
Hari minggu kami lebih suka pergi ke laut mencari kerang. Kerang mudah diperolehi di Tanjung Kepah yang terletak 4 km dari kampung kami. Kami cuma sediakan guni dan papan sekeping yang diikat bersama tali, untuk menarik kerang yang telah penuh di dalam guni untuk diangkut ke tepi pantai.

Saya selalu mengambilnya seguni saja disebabkan tidak mampu membawnya lebih. Seguni kerang amat berat bagi ,ketikaitu umur baru berusia 11tahun, maklumlah kenderaan yang popular masa itu hanya basikal. Boleh di katakan tiap-tiap minggu kami pergi ke sini, sekiranya kami tidak mengutip kerang kami akan mengutip belangkas sambil kami berkelah di kawasan pantai. Apabila air mulai pasang penuh barulah kami pulang bersama hasil yang kami perolehi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan