HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Selasa, 16 Disember 2008

TANAMAN VANILA

Vanila bahan perisa yang dihasilkan dari tumbuhan orked yang memanjat. Rata-rata masyarakat di Malaysia kurang mengetahui bahawa vanila merupakan sejenis tumbuhan.Pokok vanila adalah sejenis tumbuhan spesis orked. Ramai yang tahu tentang betapa harumnya vanila bila diadun bersama makanan, contohnya kek.

Namun ramai juga yang menganggap bahawa vanila adalah perasa tiruan semata-mata.Pembuat kek sudah pasti pernah menggunakan bahan perisa cecair dari botol kecil yang dilabel perisa vanila. Untuk pengetahuan semua kebanyakan perisa tersebut adalah tiruan.

Perisa tulen dikenali sebagai ekstrak vanila. Ianya mempunyai aroma yang berkali-ganda lebih harum berbanding perisa tiruan. Ekstrak vanila yang terdapat di pasaran antarabangsa sememangnya diketahui mengandungi alkohol. Ini kerana alkohol merupakan bahan pemangkin terbaik dalam menghasilkan ekstrak vanila.Ekstrak vanila digunakan dalam penyediaan makanan, ubat-ubatan, industri membuat tayar dan lain-lain lagi sebagai bahan penghilang bau. Terdapat pilihan lain iaitu menggunakan serbuk vanila yang diperolehi dengan cara mengisar buah vanila.

Sesiapa yang berminat untuk membuka ladang vanila sila hubungi terus kepada Syarikat Rentak Timur Sdn. Berhad atau Vanillabiomatrix Sdn. Bhd.
Agen pemasaran Vanilla kawasan Utara
Sila hubungi:
Puan Siti Rohani Mahamud : HP: 013-3813151
atau En. Alias Ahmad HP: 013-3653151.


Arkib tibla: rakaman dibuat pada Satu majlis ceramah telah di adakan di bangunan DPMM Alor Setar di tingkat 3 pada 3 Mei 2008 jam 2.30 petang . Seramai 30 lebih pesereta telah hadir untuk mendengar tentang penanaman pokok Vanila yang boleh menghasilkan pendapatan RM 60,000.00 setahun dengan jumlah 1000 pokok dengan keluasan tanah sekitar 1/2 ekar. Ceramah di sampaikan oleh En. Nurul Azhar Senior Manager dari Vanillabiomatrix Sdn. Bhd.
Penanaman Vanila di Malaysia

Projek pertanian, Agrotek , untuk rakyat Kedah: Pengulungan Dato Hj Azizan Razak di DUN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan