HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Khamis, 24 Februari 2011

SEMBANG-SEMBANG DENGAN PENGURUS CHALET KAMPUNG USAHA JAYA.

Saya sempat berbual dengan pengurus chalet Kampung Usah Jaya, Jaya Kinabatangan Tuan Haji Aliasa Ismail semasa beliau datang untuk melihat pekerjanya membersihkan kawasan penginapan.

Walaupun baru kenal tetapi beliau mudah mesra apabila saya memperkenalkan diri. Beliau tidak lokek untuk berkongsi pengalaman apabila diajukan soalan.

Sebelum beliau membuka Chalet ini beliau bertugas di Jabatan Pertanian Sabah dan ditempatkan di kawasan Sandakan. Sebelum tamat umum bersara 55 tahun beliau telah banyak didedahkan dengan bidang pelancungan dan landskap menyebabkan minatnya terhadap bidang pelancungan mulai menyerlah.

Pada tahun 2003 beliau memulakan bidang ini dengan membuka chaletnya di kawasan ladang sawit yang berbukit yang terletak di kawasan rrumahnya. Beliau membena kawasan kolam yang luas di kawasan cerunya dan di situlah dibenanya chalet.

Di kawasan chalet ini juga ditempatkan dengan bilik mesyuarat, ruang pementasan budaya dan ruang makan. Manakala dewan badminton di sebelah atas di bahagian pintu masuk ke chalet.

Sebelum beliau beredar kerana ada urusan lain, saya sempat bertanya dengan nya tentang kemudahan IT di chelet beliau. Beliau telah bermurah hati meminjamkan komputer ribanya kepada saya selama dua hari dengan percuma sebelum meninggalkan tempat ini untuk pulang ke Kuala Lumpur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan