HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Khamis, 18 Jun 2009

TERGERAK DI HATI

@ tiblakedah.blogspot.com
Selepas menghantar anak ke sekolah, saya terus pulang menyusuri jalan ke Bukit Lala. Saya memberhentikan motor di tepi sawah untuk melihat kehijauan padi yang luas terbentang. Di kawasan sawah, kelihatan pokok padi buahnya masih muda dan daunnya menghijau tiada tanda-tanda dirosakkan serangga. Sungguh indah suasana alam. Tidak jemu mata memandang.

Baru tergerak hati saya ingin menghantar sms yang berbentuk pantun dua kerat kepada Amy namun sebelum saya sempat menghantar sms tersebut, dia sudah menghantar sms bertanyakan mengenai laman web kepada saya dahulu. Amy pernah berkerja dengan saya satu pejabat semasa saya berkerja di LGM. Amy ialah salah seorang seorang pekerja yang peka dengan arahan. Dalam melakukan tugasan dalam kumpulan, sifat tolong-menolong, berkongsi pendapat dan bertukar maklumat semasa berkerja amat digalakkan kerana setiap masalah dapat diselesaikan bersama. Begitulah harapannya.

Biasanya saya hantar SMS pada sahabat-sahabat di pejabat pantun dua kerat, di antara pantun dua kerat yang baru saya pikirkan ialah yang berbunyi:
Sawah padi hijau luas terbentang
Tugas diberi bertambah minda semakin matang

Memanglah jika di pejabat masa untuk melihat kehijauan pokok-pokok amatlah terhad. Di pejabat banyak mengunakan alat computer. Kadang-kadang penglihatan menjadi kabur kerana terlalu lama melakukan kerja di berada di hadapan komputer disebabkan banyak tugas yang perlu diselesaikan. Selalunya terlupa untuk berehat. Jikalau penat eloklah berehat, tidaklah sehingga memudaratkan kesihatan diri.

Masa untuk berkerja masih panjang, kesihatan badan dan diri perlu dijaga dan di titik beratkan. Suasana di kampung dan di Bandar amat jauh bezanya. Di bandar jalan raya penuh sesak dengan kenderaan serta bunyi bising. Manakala tinggal di kampung masih boleh menghirup udara segar serta menikmati kehijauan alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan