HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Jumaat, 5 Mac 2010

TERNAKAN LEMBU DAGING DI KUALA PAI

Kandang dibena di kawasan kebun buah-buahan, manakala di sebelahnya pokok getah. Itek juga dibela bersebelahan kandang@tiblakedah.blogspot.com
Jumaat petang saya berkesempatan melawat ke tempat pemeliharan lembu daging di Kuala Pai, Kuala Nerang yang terletak 8 km dari simpang tiga Bukit Tembaga.

Kandang dibena di kawasan dusun buah-buahan, termasuk pokok petai tidak terkecuali. Sebelah kirinya pula terdapat pokok getah.
Saya sampai pada pukul 6.00 petang. Ketika saya memberi salam, saya dapati pengusaha tiada di rumah. Sementara menunggu untuk menemui mereka, saya sempat mengambil gambar di kawasan kandang dan persekitarannya.

Saya dapati lembu mereka dibela di dalam kandang dengan menyediakan rumput dan dedak. Saya dapati air juga dibekalkan dengan secukupnya yang mana ia diisi di dalam bekas khas.

Menurut orang kampung yang saya temui ketika lalu di situ, membertahu saya, mereka kebiasaannya memberi makan rumput serta dedak. Rumput diberi pada waktu pagi manakala dedak pada sebelah petang.

Selesai saya mengambil gambar, hujan datang dengan tiba-tiba saya terpaksa mencari tempat berteduh. Saya singgah di sebuah warung dan meminta secawan teh tarik sementara menunggu hujan reda. Saya tiba di rumah pada pukul 7.00 petang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan