HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Khamis, 4 Mac 2010

JANGAN SEGAN BERTANYA

Pondok tempat bertanya?. Lokasi pemandangan di tepi jalan menuju ke Kubur Panjang, Pendang@tiblakedah.blogspot.com
Jika segan bertanya, sesat jalan. Begitulah pepatah melayu yang sering mengingatkan kita akan pentingnya persiapan dan pentingnya bertanya agar tidak tersesat dalam melakukan perjalanan.

Jalan ke Jitra melalui jalan Bukit Tembaga. Awas selekoh merbahaya
Perjalanan ke luar dari daerah yang sudah kita kenal menuju daerah baru yang masih asing bagi kita tentu merupakan pengelaman baru. Perjalanan itu biasanya dalam rangka berkunjung, bertugas, maupun berekreasi.

Jalan kampung, sunyi sepi, di persimpangan, jangan segan bertanya, kemungkinan anda sesat di sini, banyak jalan-jalan , tiada pandu arah.
Apa jadinya ketika akan menuju suatu lokasi lalu kita tersesat? tentu kita rasa tertekan dan tidak selesa, malahan apa akan jadi jika sudah memiliki janji yang waktunya sudah ditentukan, tentu akan menjadi cemas.

Jalan Kepala Batu menuju ke Kepala Batas. Kepala Batu, biasanya keras, tetapi anda jangan takut untuk bertanya.
Mungkin sebelum melakukan perjalanan, kita sudah melakukan persiapan, mulai dari melihat peta, bertanya kepada orang yang yang kita jumpa di daerah tersebut. Tetapi apakan daya, ketika di perjalanan, kita tetap tersesat.

Jalan di kawasan Taman Tabung Haji. Bangunan lama peninggalan......lupa nak tanya?.
Jangan risau dan cemas ketika tersesat, karena ada manfaatnya, kerana kita menjadi tahu daerah tersebut, sehingga di lain hari jika akan berkunjung kesitu, atau jika ada yang menanyakan daerah tersebut, kita sudah tahu. Jangan lah berputus asa kerana setiap yang kita lihat dan alami merupakan pengelaman yang amat berharga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan