HIJAU. TENANG. DAMAI @ Ke arah persekitaran yang lebih hijau

Selasa, 2 Mac 2010

RUMAH TRADISIONAL DI KUBUR PANJANG

Rumah tradisional kepunyaan Encik Ismail Awang yang terletak di Kubang Pisang, Kubur Panjang, Pendang@tiblakedah.blogspot.com
Hari ini merupakan hari yang bersejarah buat saya. Apa tidaknya perjalanan saya bermula dari pukul 7.30 pagi hinggalah ke pukul 11.15 pagi. Walaupun jalan yang saya lalui jauh dan memenatkan namun atas dasar minat yang mendalam tidaklah menjadi halangan untuk saya sampai ke kampung Kubang Pisang, Kubur Panjang, Pendang. Jarak perjalanan yang saya lalui untuk sampai ke sana adalah sejauh 50 km mengikut jalan-jalan kampung dan jalan sungai.


Kampung Nawa, jalan yang saya lalui menuju ke Kubur Panjang.
Setibanya saya di satu kawasan perumahan kampung, saya terpandang sebuah rumah tradisional yang sangat menarik untuk diambil gambarnya untuk menghiasi dan disiarkan dalam blog saya.

Saya terus memberhentikan motor dan mengambil keputusan untuk berjumpa dengan tuan rumah tersebut. Kebetulan beliau ada di situ. Beliau baru sahaja bersara dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) cawangan di Alor Setar.

Jalan kampung kawasan dusun buah dan sawah di Kampung Kiew.
Beliau bersara pada pada tahun 2007 ketika umurnya 55 tahun. Beliau memperkenalkan dirinya sebagai Ismail Awang. Isterinya bernama Habibah Yakob. Beliau mempunyai 4 orang anak dan semunya sudah berkerja.

Jalan kampung, kebun getah dan sawit di Padang Serai.
Rumah yang beliau bina ini hanya dijadikan rumah rehat di waktu lapang dan cuti semasa hujung minggu. Minatnya untuk membina rumah kampung sudah lama terpendam. Malah menjadi salah satu impian yang diimpikan beliau sejak zaman remaja lagi sehinggalah beliau bersara. Namun ternyata impiannya kini untuk memiliki sebuah rumah kampung tradisional yang nyaman terletak jauh dari hiruk-pikuk bandar tercapai.

Rumah yang dibinanya adalah hasil gabungan tiga buah rumah kampung yang dibelinya di kawasan Pendang dengan kos sebanyak RM 40,000.00 hasil wang yang dikumpul oleh beliau dari wang gajinya.

Jalan pintas di Taman Pertama untuk balik ke rumah.
Dengan minat yang dimiliki serta kemampuan yang ada beliau berjaya menyiapkannya walaupun masih ada kekurangan. Beliau ingin menambah untuk membina pagar kayu dan menurap halaman rumah dengan batu putih bagi menyerikan lagi kawasan pesekitaran termasuk dengan menanam pokok-pokok yang sesuai sebagai penyejuk di kawasan halaman rumah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan